Като неотменна част от автомобила, джантите играят изключително важна роля, защото на практика без тях движението е невъзможно. Въпреки че много от водачите им отдават по-голямо значение като естетичен елемент, техните функции не се изчерпват само с добрия външен вид.
Прочетете тази статия и научете малко повече за различните видове джанти и за това как да изберете най-подходящите за вашия автомобил.
Каква е основната функция на джантите?
Джантите са важен елемент от автомобилните колела. Върху тях се поставят гумите и по този начин, с произведената от двигателя сила, се стига до пътя. Преди да стане това, чрез създаденото въртеливо движение силата се прехвърля върху мостовете, като сменя посоката на движение и така се осъществява задвижването на джантата.
Но за да се движи колата, на джантите им трябва сцепление, което всъщност бива постигнато при контакта на гумата с пътната настилка.
Създадената мощност от оста и главината се предава от колелата към гумите, като им предоставя нужната връзка, за да се задвижи автомобилът. Колко ще бъдат тези връзки, зависи от размера на гумите и мощността на двигателя.
Като автомобилен елемент, джантите са съставени от две части: фланец или ринг и централен диск. В зависимост от спецификата на производство на тези две части – цялостно или чрез съединяване, се открояват видове джанти като стоманени, лети и ковани.
Какво да имаме предвид при избор на джанти?
Преди да подмените старите си джанти, се допитайте до специалист, за да бъде изборът ви правилен. Смяната може да повлияе значително върху много от характеристиките на колата като ускорение, максимална скорост и др.
Има няколко водещи фактори, с които трябва да се съобразите при избирането на джанти:
Производител
Преди да потърсите предпочитания вид джанти, е добре да знаете, че сред огромния брой производители има утвърдени марки, които няма да направят компромис с качеството на продуктите си.
Това са компании като MAK, BORBET, AVUS, RIAL, RONAL, BBS, ALUTES и др. Например BORBET, марка с над 130-годишна история, е лидер в този сектор, като произвежда и джанти със собствен дизайн и уникална структура. Друг бранд като ROTIFORM също се разпознава в световен мащаб като производител на надеждни джанти за писта и за обикновено улично шофиране. RIAL е лидер на международния пазар с традиции в индустрията за джанти. Модерната компания ALUTES, създадена през 1996 г., вече е сред успешните марки джанти. Списъкът може да бъде продължен с още десетки доказали се марки.
В зависимост от бюджета си, може да се ориентирате към различен ценови клас, какъвто предлагат почти всички производители с традиции. В каталозите на различните онлайн магазини ще можете подробно да се запознаете с различните продукти и с техните характеристики, за да направите най-правилния избор.
Материал
Дори да се насочите към модел от оторизиран търговец и от реномирана марка, трябва да решите предварително какъв вид джанти предпочитате от основните три: стоманени джанти, алуминиеви или ковани.
Първият вид се изработват от валцована въглеродна стомана. Те са най-бюджетни и лесни за производство. Основното им предимство е здравината и пластичността. При удар може да се огънат, но лесно се ремонтират. Теглото им обаче е по-голямо, окачването се износва по-бързо, корозират и след няколко години може да излязат от употреба. Имат и по-примитивен дизайн, несъвместим с модерен автомобил.
Алуминиевите джанти се произвеждат по метода на класическото леене, затова се наричат и лети. В състава им обикновено влиза алуминиева сплав или магнезий и титан. Те са по-издръжливи от стоманените и са много по-популярни заради добрия си естетичен вид, стига да не шофирате с паднали капачки за джанти. Нямат обаче голяма пластичност и трудно се ремонтират, но са леки и не корозират, с изключение на магнезиевите.
Кованите джанти са произведени също от цветни метали чрез щамповане, но компонентите с висока издръжливост са много повече. За разлика от леенето, при което металът се топи напълно, при коването нямаме този недостатък. Затова са изключително здрави и въпреки по-високата цена, са търсени най-вече от любителите на тунинга.
В последните години се произвеждат и карбонови джанти, които са с 40% по-леки от алуминиевите и издръжливи като тях, но са много по-скъпи.
Можем да обобщим, че по-търсени са моделите алуминиеви джанти заради здравината, лекотата и ниските цени.
Размер
Подходящите джанти трябва да паснат на автомобила ви и изискват определени размери. Това е от значение, защото за всеки размер джанти са подходящи за монтиране определен размер гуми.
Важни параметри са ширината и диаметърът, които се отбелязват в инчове. Например според означението 6,5Х15 широчината е 6,5 инча, а диаметърът е 15 инча.
Други важни показатели , които се вземат предвид при избора, са вид и диаметър на необходимите болтове за джанти. Обикновено броят на болтовете е 4-5, но може да стигне и до 8. Ако диаметрите на колелото и на джантата не съвпаднат, джантата няма да е подходяща за автомобила.
Има някои важни означения на джантата като ПСД и Офсет. Центърът на болтовете образува окръжност, диаметърът на която се нарича ПСД. Офсетът, означен с ЕТ, е друго разстояние – от центъра на всяка джанта до допирната точка на главината. Може да бъде положителен, отрицателен или неутрален и се мери в милиметри или в инчове.
Калкулаторите за размерите на джантите включват обикновено диаметър, ширина на джантата и междуболтово пространство, за да се за да се открият подходящите за определен автомобил.
Комбинация с гумата
Какво ще бъде поведението на автомобила, зависи и от сполучливата комбинация между гуми и джанти. Ако има несъответствие, може да се променят показанията на скоростомера, разходът на гориво да се повиши и да се намали стабилността на автомобила.
Преди да промените размерите на гумите и джантите, е нужно да спазите известни правила.
За сигурното прикрепване на гумата, джантата трябва да има по-малка широчина. Ако широчината на гумата е 185 мм, подходящата джанта е с широчина 152,4 мм или 6 инча, макар че 177,8-милиметровият размер е по-близък до 185 мм. Гумата трябва да бъде по-широка с около 30 мм, защото измерването на широчината ѝ става в най-изпъкналата част.
Много важен параметър, с който да се съобразите, е и радиусът на въртене. Той се мери от центъра на джантата до самия връх на протектора, когато гумата е ненатоварена. Ако радиусът ѝ се промени много, данните на скоростомера ще бъдат неверни или ще се получи преразход на гориво.
Защо се слагат по-големи джанти?
Най-често това се прави за постигане на външен ефект, но технически погледнато, по-високата гума при завой ще претърпи по-голяма деформация. Това е причината да се комбинират по-големи джанти с гуми, които имат по-нисък профил. Така се постига по-голяма стабилност.
Разликата в радиусите на въртене на гумите и джантите трябва да е минимална. Подборът може да се направи с калкулатор на страниците на авто сайтовете или по метода „плюс едно”, при който всеки път при увеличение размера на джантата с 1 цол, към широчината на гумата се прибавят 20 мм и се вади 10% от пропорционалното ѝ отношение.
Могат ли джантите да подобрят представянето на автомобила?
Джантите подобряват значително представянето на автомобила. Ако са по-малки, цялостната тежест на колата ще се намали, а оттам и разходът на гориво. По-големите ще улеснят управлението, а ако хоризонталният им профил е по-широк, маневрирането и ускорението, както и външният вид, ще бъдат значително по-добри. Върху представянето на автомобила влияе и материалът на изработка.
Правилно избраният размер, съчетан с останалите характеристики, ще осигури добра визия на автомобила, както и сигурно и комфортно пътуване.