Да създадеш интериорен дизайн на дом не е лесна задача, но още по-трудно е това да бъде направено умело на публично пространство.
Кое наричаме публично пространство? Това са всички онези места в града, на които се срещаме, където се разхождаме, релаксираме и извършваме ежедневни дейности – търговски центрове, заведения, общите части на хотели и други обществени сгради.
Повечето от вас ще си признаят, че приемат визията на града, в който живеят и помещенията за обществено ползване за даденост. Често изобщо не се замисляме относно това, колко е трудно те да се проектират и доведат до външния вид, който всички познаваме.
Ето пет интересни факта за интериорния дизайн на публични пространства, с които ще внесем малко повече яснота за този тип дейност.
Обстановката влияе върху възприемането на даден обект.
Обстановката на дадено място влияе върху това как то се приема от хората. Доказано е, че обстановката в болницата оказва съществено влияние върху настроението на пациентите. Те са склонни да се доверят повече на лекарите в болничното заведение и се чувстват по-спокойни, ако визията на сградата и стаите е поддържана и изглежда добре.
Същото важи и за обстановката в различните квартали на даден град – тя влияе върху бита и начина на живот на хората, живеещи там.
Ако даден магазин има по-луксозен и поддържан вид, хората са склонни да похарчат повече пари за стоки, които се предлагат в него.
Ето защо интериорният дизайн на публични пространства изобщо не бива да бъде подценяван. Което не значи непременно всичко да е много луксозно, защото може да се постигне обратен ефект – твърде изисканите и луксозни места изглеждат недостъпни за мнозина. Затова най-добре е да се намери златната среда.
Съобразяване с маркетинг концепцията на марката.
Ако правите интериор на клон на банка, например, трябва да го съобразите с цветовете на логото на институцията, както и със стила, който е наложен вече. Друг е въпросът, ако целенасочено се цели промяна и съзнателно се бяга от наложената до момента визия. Тогава ще се наложи да измислите нещо, което да е различно и в същото време подходящо за въпросната фирма или институция.
В случай, че не търсите промяна, придържайте се към наложения стил и го поддържайте. Така мястото ще бъде разпознаваемо и в същото време няма да изглежда старо и запуснато.
Овладяване на емоцията.
Друг интересен момент при интериора на публични пространства е да се има предвид емоцията на клиентите и да се овладее тя. Ако става дума за нощен клуб, пространството трябва да се проектира така, че да е подходящо за социализиране, да има свободна площ, но и да има елементи, които да грабват вниманието.
Ако пък става дума за заведение, чиято цел е да осигури повече интимност на гостите, пространствата трябва да се направят така, че да има място. Добре е да има и нещо, което да фокусира вниманието на хората и да показва индивидуалността на мястото.
Когато става дума за обществено пространство е хубаво да има отличителен белег. Дали ще става дума за лого, специфичен цвят или определен елемент, зависи от конкретното място.
Но при всички случаи е хубаво да ви разпознават лесно, знаем това от маркетинг концепцията на световните брандове.
Освежаването прави чудеса.
Периодичното освежаване на интериора на даден обект е нещо задължително. Всъщност то е най-лесното нещо, когато говорим за поддържане на интериор на обществено пространство. Освежаването включва пребоядисване на стените, сменяте на старите и изхабени мебели и леки промени в декорацията.
При него няма да се види съществена промяна в интериора, но въпреки това хората ще забележат, че мястото е поддържано и се полагат грижи за него. А както вече споменахме, доверието в институции или обекти, чиито обществени пространства са по-поддържани, е по-голямо.
Така че, съветваме ви да правите освежаване на интериора на определени периоди от време.
Актуалност.
Това, че дадено пространство е изглеждало добре преди 15 години, не означава, че и сега е така. Тенденциите се променят и е хубаво да бъдете в крак с тях. Разбира се, това не означава да правите промени непрекъснато, защото така пространството няма как да добие собствен облик. Но е добре да се следи какво е актуално и да се прилага на практика. Така ще демонстрирате интерес към новото, а хората свързват този интерес с желание за развитие.
Има техники, благодарение на които актуализацията да се случи бързо, лесно и с най-малко средства.
И накрая трябва да отбележим, че публичните пространства и начина, по който изглеждат, оказват влияние върху цялостната визия на населеното място.
Ако говорим за няколко свързани обекта, които се намират в непосредствена близост, е хубаво начинът, по който изглеждат и интериорът им да бъдат съобразени един с друг. Това важи особено много за екстериора (фасадата), но има значение и за интериора (вътрешното обзавеждане).