От 1 юли 2023 г. са въведени нови правила за теоретичния изпит на кандидат-шофьорите в България. Като допълнение към въпросите със затворен отговор, кандидатите ще бъдат оценявани от още два въпроса, базирани на интерактивни видеоклипове. Всеки клип ще бъде излъчван три пъти преди кандидатът да отговори на въпроса. До момента, разработените видеа са общо 60 на брой и обхващат различни ситуации. Като например ситуации в градски условия, извънградски условия, метерологични условия (като снеговалеж и дъжд) и други.
Какви са допълнителните промени?
В допълнение към това се предвиждат промени и в практическия изпит, където по електронен път навигация ще посочва откъде да мине кандидат-шофьорът. Досега тази отговорност беше единствено в ръцете на изпитващия, което мнозина в бранша смятаха за субективен метод на оценяване. Изпълнителният директор на ИА “Автомобилна администрация” споделя пред медиите, че този нов подход е съпоставим с GPS системите, които обикновено се използват от всички. При тази система изпитващият въвежда крайната дестинация до която трябва да достигне обучаващият се водач, а електронната навигация определя маршрута. Той подчертава, че маршрутът се определя от самата система, а не зависи от преценката на изпитващия. Надеждата на много хора от автомобилния бранш е, че тези промени ще се отразят положително на кандидатите, осигурявайки равностойни възможности за оценяване.
От друга страна, някои хора изразяват несъгласие във връзка с новите промени и с това, че те не са част от учебната документация. Председателят на Съюза на центровете по авто-мото подготовка сподели пред български медии, че кандидатите не са подготвени да бъдат изпитвани по този начин. Освен това той заяви, че въвеждането на тези нови правила може потенциално да доведе до рязко увеличаване на броя на съдебните дела.
Какво представлява шофьорският изпит до момента?
За да управлява моторно превозно средство (МПС) в България, човек трябва да притежава свидетелство за управление на МПС (или шофьорска книжка). Изпитът е поделен на две части – писмена (теоретична) и практическа. Писмената част представлява тест със затворени въпроси, които които оценяват познанията за правилата за движение по пътищата. Кандидатите трябва да изкарат минимум 87 точки (от 97 възможни), за да бъдат допуснати до практическата част на изпита. Изпитът представлява управление на МПС от категорията, за която се е готвил кандидатът. По време на практическия изпит присъства изпитващ представител от Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” и инструкторът, който е подготвил кандидата.