Министър-председателят акад. Николай Денков възложи на контролните и разследващите органи към изпълнителната власт да проверят как се е стигнало до множеството кризи, завещани от служебните кабинети. „Ако бъдат установени нарушения, ще бъде сезирана прокуратурата“, заяви премиерът на пресконференция днес.
В много министерства са установени проблеми, създадени или неглижирани през последната почти една година, които водят до сериозни загуби на средства или до рискове от такива загуби. Пример за това са загубените близо 200 млн. лв. от Фонда за справедлив преход заради забавяне с Териториалните планове за въглищните райони. България трябва да подаде плановете за Стара Загора, Перник и Кюстендил до края на годината, за да не загуби по-голямата част от европейското финансиране за справедлив преход – над 1,6 млрд. лв. или 69% от всички оставащи средства по Фонда. През последната година няма никакъв напредък по тази тема.
Сключеният с турската компания „Боташ“ договор за достъп до газ също е показателен в това отношение. Служебното правителство не е договорило достатъчно защитни клаузи и България не получава достъп до турската газопреносна мрежа. В същото време „Боташ“ получава пълен достъп до българския газов пазар и газопреносна мрежа, дори ще има възможност да доставя продукт на крайни клиенти, като практически може да измести изцяло „Булгаргаз“. Българската държавна компания трябва да плати милиарди левове за целия срок на договора от 13 години, дори ако не успее да договори количества втечнен природен газ. Цената не е определена прозрачно, към момента изглежда неизгодна, особено като се има предвид, че „Булгаргаз“ няма право на никакви неустойки.
При встъпването си в длъжност редовното правителство завари на практика замразен проект за спешна медицинска помощ по въздуха: обявено в ликвидация търговско дружество „България Хели Мед Сървисиз“ ЕАД; неподписан договор за наем на два хеликоптера заедно с летателните екипажи, който струва на държавата по 1 млн. лв. месечно, като цената се заплаща независимо от това дали услугата се извършва, или не; прехвърлени на Държавния авиационен оператор правомощия по въздушно спасяване, без той да има право на такава дейност.
Министър-председателят посочи още множество конкретни кризи, оставени от служебното правителство в секторите енергетика, транспорт, икономика, финанси, регионално развитие. Сред тях са процедурите за възлагане на текущ ремонт и поддръжка на пътища на обща стойност над 4 млрд. лева, рискът от загуба на акциите на Пловдивския панаир, предложеният проектобюджет за 2023 г. с дефицит от 6,4% от БВП, в които не са предвидени приходи от над 3 млрд. лв.
Правителството работи усилено за решаването на всички заварени кризи, увери премиерът.
Вече е приет бюджет с 3% дефицит, запазени са и надградени социални плащания, а данъчната тежест не е увеличена. Нещо повече – за последните малко под 60 дни новите ръководства на НАП и Агенция „Митници“ успяха да съберат около 2 млрд. лв. повече приходи, отколкото държавата направи разходи. „Заварихме хазната с дефицит от 1,2 млрд. лв. В момента тя е на плюс – с излишък от 500 млн. лв. Това показва, че всъщност тези средства винаги са били там, въпросът е бил да се съберат от данъците“, подчерта министърът на финансите Асен Василев.
Териториалните планове за въглищните региони са в процес на разработка. Водят се преговори за промяна в договора с „Боташ“ с цел в максимална степен да изравним условията за двете страни, поясни министърът на енергетиката Румен Радев.
„Добрата новината за системата за спешна медицинска помощ в България е, че отпушихме процеса“, заяви министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков. В ход е преустановяването на процеса по ликвидация на търговското дружество за спешна медицинска помощ по въздуха, определени са шестте бази за позициониране и поддръжка на хеликоптерите – в София, Пловдив, Сливен, Търговище, Долна Митрополия и Монтана. „Базите са избрани така, че всеки един хеликоптер ще може да помага в съседство, ако се налага. По този начин се осигурява ефективно функциониране на системата на територията на цялата страната“, добави министър Гвоздейков.
Прекратени са старите обществени поръчки за възлагане на текущ ремонт и поддръжка на пътища. „С утрешна дата ще обявим нови процедури, които ще се базират на критерия „най-ниска цена““, съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков.
Заведено е дело и е депозирана молба за спиране на вписването на апорта на акциите от Пловдивския панаир от Община Варна към „Пълдин туринвест“. „Намерихме два различни подхода, по които да защитим националния интерес“, каза министърът на икономиката и индустрията Богдан Богданов и увери, че акциите на държавата са защитени. Той допълни, че предстои да бъде изработена ясна програма за функционирането на Пловдивския панаир занапред.