През 2023 г. TikTok стана четвъртата по големина социална мрежа в света – след Facebook, YouTube и Instagram. Платформата си поставя за цел да замени YouTube като премиерна видео дестинация, което вече постига сред най-младите възрастови групи (13-25). Какво означава това за музикалната индустрия, която зависи в голяма степен от TikTok за откриване на музика?
С целта на TikTok да заеме №2 позицията на YouTube в списъка на най-популярните социални мрежи, от YouTube започват да възприемат практиките за монетизиране на тяхната конкурентна платформа, за да запазят мястото си на върха на класацията.
С повече начини за осигуряване на приходи от канал в YouTube от когато и да е било, YouTube възприе short-form видео съдържанието, въпреки че предоставя по-малко възможности за реклама в сравнение с тези за нормалните видеоклипове. Резултатът е един – промяна на формата както за YouTube, така и за TikTok, които малко по малко стават идентични.
TikTok е мястото, където се случва откриването на музика — не YouTube
TikTok се превърна в основен промоционален инструмент за музикални изпълнители, звукозаписни компании и всеки, който иска музиката му да бъде чута от всички останали. Short-form видео форматът е толкова успешен в стимулирането на откриването на музика, че YouTube копира функцията за своето приложение YouTube Music, въвеждайки това, което нарича “безкраен поток от short-form видео сегменти, който да ви отведе до новата ви любима музика”.
Функцията показва музикални видеоклипове в персонализиран формат, като дава на потребителите опцията да възпроизвеждат цялата песен, да я добавят към плейлист или да създадат YouTube Short, използвайки музиката като заден фон. Интересно е да се отбележи, че според проучване от 2021 г. на MRC Data, потребителите на TikTok са с 67% по-склонни да търсят песни в услугите за стрийминг на музика, след като ги чуят в TikTok.
Как TikTok замени YouTube по минути на гледане
През 2022 г. TikTok стана най-тегленото приложение в света, изпреварвайки предишни гиганти като Instagram и Twitter. Очаква се до края на 2024 г. приложението да надмине и YouTube по общи минути на гледане.
Факт е, че когато през 2020 г. пандемията настъпи, TikTok изпита експлозивен растеж, отчитайки 45% увеличение на активните потребители месечно между юли 2020 г. и юли 2022 г. Днес платформата има повече от 1 милиард активни потребители месечно и се очаква да надмине 1,8 милиарда до края на 2024 г. Доклад на Pew Research Center показва, че 67% от потребителите между 13-18 години използват апликацията ежедневно, което я прави най-популярното приложение след YouTube сред младите хора.
TikTok е YouTube, YouTube е TikTok — има ли значение?
Тъй като YouTube Shorts се превръща в най-популярния вид съдържание в YouTube, а TikTok се фокусира върху long-form съдържанието, все още не може да бъде ясно коя от двете платформи ще излезе начело в битката сред социалните мрежи.
Интересно проучване за лоялността на потребителите разкрива, че от 100-те компании, които са включени в списъка с “най-голяма лоялност към бранд”, TikTok се издига от 21 до 5 място през 2022 г. Междувременно Facebook пада със 17 позиции, а Instagram – с 6. YouTube обаче се класира на 22-ро място – точно под позицията, от която стартира TikTok.
Източник: Digital Music News