Въпреки че в България липсват преки финансови стимули за закупуване на електромобили, от началото на 2023 г. са регистрирани над 4500.
МОСВ поиска такива съфинансиращи суми да се дават от европейска програма, но това никъде не е допуснато.
Това заяви пред БНР-Радио София Илия Левков от Индустриален клъстер „Електромобили“.
„У нас пушещите автомобили трябва да бъдат конфискувани. Държавата трябва да реши развитие на транспорта в тази посока. Все още цените са високи за нашите стандарти. Има финансови стимули за общински институции, например, но след обществена поръчка трябва да се плати цялата стойност на колата и чак тогава може да се кандидатства за субсидия пред Националния екодоверителен фонд. Много по-добре е този стимул да е първата вноска за лизинг“, отбеляза Левков.
По отношение на електромобилите в Европа безапелационно на първо място е Норвегия, категоричен е експертът. Той посочи, че първоначално в северната страна е имало стимули – общо около 17 500 евро финансова инжекция, включително и неплащане на данъци. Там обаче пазарът е толкова наситен, че вече втора година няма такива стимули за покупка на електромобили.
По думите на специалиста, софиянци вече спокойно могат да отидат на море с електромобил – с 1-2 почивки, които са нужни и за друго.
На територията на страната има достатъчно бързи зарядни станции, съществува и възможност да запазиш час за зареждане онлайн.
„Зарядната инфраструктура не трябва да е безплатна, но не и спекулативна – допълни Левков. И подчерта – Електромобилът трябва да е услуга, а не собственост.
Той каза още, че стандартната гаранция на повечето батерии е 8 години. След първите 10 години капацитетът спада с 20%, но батерията може да се използва за складиране на фотоволтаична енергия.
Следващият лидер в света ще бъде Китай. Там продадените електрически автомобила за година са 1,4 млн.
Източник: БНР